Bloggtoppen.se Nöje och Underhållning Blogglista.se Lägg till Blogg Topplista Favoritlistan.se Blog Toplist Allmänt BloggRegistret.se

tisdag 13 januari 2009

Ser du det positiva i livet?

Klockan 06.00 ringde väckarklockan och det var tid att gå upp. Det ända som snurrade runt i mitt huvud var: mer sömn! Det fick bli en timmes snooz. När klockan blev 07.00 gjorde jag mig klar och sprang till tunnelbanan. Jag lyckades få tag på en metro innan jag hoppade på tunnelbanan och satte mig bekvämt på ett säte i mitten av tunnelbanan.

Vanligtvis brukar tidningarna vara fulla med skvaller eller tragiska och dystra nyheter men idag kände jag hopp för framtiden. Det var sida åtta som fick mig att le lite grann. Artikeln hette Världen blir bättre och handlar om Bosse Angelöws syn på mediers nyheter. Han påstår, och jag håller med, att det är minst lika viktigt att lyfta fram de positiva och nöjfulla nyheterna som andra nyheter. Vi behöver få höra det roliga som händer runt om i världen och med det menas inte att vi ska blunda för de andra nyheterna. Det handlar mer om att skapa en balans mellan det positiva och negativa. Jag tänker haka på trenden och jag börjar från och med idag!

Visste ni att under de senaste fem åren har Myrornas insamling och försäljning ökat med cirka 50 %! Varje år samlar Myrorna in cirka 40 miljoner artiklar - det är enormt! (källa Myrorna)

Originellt, unikt och häftigt är ord som kan beskriva secondhand. Så skulle inte secondhand beskrivas förr i tiden, då var det snarare det motsatta. Det är klart en förbättring i vårt samhälle - mot ett miljövänligare samhälle. Det är häftigt att se hur intresset för secondhand har ökat och nya butiker öppnas lite varstans hela tiden! Modetidningar börjar också öppna ögonen för begagnat och återvinning. Jag kommer ihåg från år 2008 i nummer 8 av tidningen Femina där de på sida 22 hade inspirerats av återvinning. I deras jeanguide visar de upp ett par jeans som var tillverkade av stuvbitar... Det är häftigt att se hur vårt samhälle utvecklas. Det verkar som vi blir mer aktiva i miljöfrågan - grymt roligt!

1 kommentar: