Bloggtoppen.se Nöje och Underhållning Blogglista.se Lägg till Blogg Topplista Favoritlistan.se Blog Toplist Allmänt BloggRegistret.se

måndag 12 januari 2009

"100 sätt att rädda världen..."

Idag blir det en tips- och informationsdag! Inspirationen kommer från Johan Tells bok 100 sätt att rädda världen...

Det var på biblioteket i mitt gymnasium som jag såg denna bok stå på en hylla och jag blev nyfiken. Givetvis har jag redan hört talas om boken när den först kom ut men jag har aldrig haft tid att läsa den och se om det stod något finurligt i den. Det fick bli idag på lunchen som jag fick tid över att läsa lite ur den. Boken handlar om hur vi ska tackla jordens klimatproblem och hur vi ska tänka och agera mer miljövänligt. Han skriver bland annat om det jag tar upp i min blogg: återvinning, återanvändning och konsumtion.

Så vad är det vi ska tänka på när vi åker till stan och ska shoppa eller när vi står på morgonen och klär på oss våra kläder och inser att vår absolut favorit tröja har blivit för liten?

Först och främst, köp kvalitets kläder och varor. Det handlar om att köpa kläder som håller länge. Jag kommer ihåg när jag köpte en jättefin t-shirt med glitter på för många år sedan. Efter endast en tvätt så var tröjan förstörd och jag blev så himla förbannad! Så, för mig är det viktigt med kvalitets plagg, inte bara ur en ekonomisk synvinkel utan även miljömässigt. Det är ju förjävligt att kasta pengar i sjön och samtidigt göra så vår planet mår sämre.

Johan Tell ger oss alltså 100 tips och knep om vad vi ska göra och tänka på. Vissa av hans tips är ju självklara men dock mycket enkla att glömma bort i vår stressiga vardag. Jag fastnade framförallt för tips nummer 13 där han använder sig av orden på ett smart sätt. Jag citerar: " Bli en vinnare, en återvinnare." Finurligt sagt minsann! Han fortsätter sedan att skriva vidare om återvinningens fördelar och vinster. Sedan, några sidor framåt, skriver han om vår konsumtion. Han uppmanar oss att börja konsumera mindre. Det har redan införts en dag som kallas "En köpfri dag" som firas världen över av människor som är trötta på vår shoppinghets. Dagen äger rum den 24 november i Sverige. Men om man tänker efter, vad är en dag av 365 dagar? Borde vi inte inför några fler köpfria dagar? Vad tycker ni?

Hur som helst så anser jag att vi borde tänka mer långsiktigt och framåt fast att det är roligt att leva i nuet. Självklart ska man unna sig saker och ting någon dag men inte varje dag för då försvinner det speciella i det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar